Google'da İlk Sayfa veya Üst Sıralara Nasıl Çıkılır?


Arama motoru

Arama motoru



gösterim listesi sıralamanız ile ilgili ne sebeple endişelenesiniz ki? Bu tür konuları da ne de olsa web tasarımcısı halleder diye mi düşünmelisiniz? Yoksa bu konuyla bizzat kendiniz mi ilgilenmelisiniz? Bu suallerin yanıtı internet siteleri amaçlı çok mühimdir.

Herkesin arama motorlarından ve arama motoru gösterim sıralamalarından bahsettiğini duyarsınız.

Peki ama nedir bu arama motorlarını çok mühim kılan sır?

Çok temel olarak yanıt şudur; Eğer siteniz bir aramanın önce on sonucu içinde yer alarak gösteriliyorsa, kişilerin sizlere ulaşma ve sizi arama bahtları mühim ölçüde artmaktadır.

Burada yatan fikir esasında basittir. Birisi benim web sitemle ilgili bir anahtar sözcük ile arama yaptığında, benim sitemin diğerlerinin hepsinden bundan önce gösterilmesini isterim. Mesela bu şekilde bir arama sonucu olarak yer alan siteler içinde 1000. sırada olmakla önce 10 içerisinde olmak içinde çok kocaman bir fark vardır. Arayan bireyin bırakın 1000. siteye bakması, 100. siteye bakması bile pek nadir bir ihtimaldir. Arama sonucu olarak ulaşılmak amaçlı önce 10 veya önce 30 içinde olmak çok mühimdir.

Arama motoru listelemelerinde önce 10 veya önce 30 sıralamasında olmak mesela Ankara'nın en canlı yeri bulunan Kızılay mahalleninde bir mağaza açmak gibidir. Anında anında her arayan sizi görmektedir. 1000. sırada olmak Ankara'nın en tenha köylerinden birinde minik bir dükkan açmakla anında hemen aynı şeydir. Kesinlikle köyde açtığınız dükkandan sizden farklı kimsenin haberi olmayacaktır.

Arama motorlarında üst sıralarda olmak sizlere yalnızca ziyaretçi trafiği sağlamakla kalmayıp, aynı zamanda "hedef kitle"nin sizi ziyaret etmesini sağlamaktadır.

Son Olarak, arama motorlarıyla ilgili verileri vermeye başlamadan önce aşağıda verilen üç çeşitli soru üstünde belli bir süre düşünmenizi istiyorum;

bir. Arama motorları amaç kitleye erişmek amaçlı süper bir yol mudur?

2. Arama motorlarında sıralamaya girmek çok basit değil, üstelik olanaksız bir iş midir?

3. Arama motorları konusu belli bir süre zahmetli bir iştir. Dolayısıyla amaç kiteleye erişmek amaçlı daha farklı yol mı denenmelidir?

Burada verilen hiçbir çözümün %100 çözüm olmadığını baştan anlamalısınız. Hiçbir Zaman her an her arama motorunda önce sırada olamazsınız. Bütün yapabileceğiniz, başlangıçta işe yarayan teknikleri kullanmak ve neyin işe yaradığını keşfettikçe bunları değiştirmektir.

Seo Hangi Teknikler Önemli



Hangi Teknikler Önemli?

Konuya tam anlamıyla girmeden önce, bu konuyu ve Web deneyiminizi daha iyi anlamanıza destekçi olacak bir takım faydalı tanımların açıklama edilmesine gereksinim vardır:

Arama Motoru

Web sayfalarını içeriğe göre sıralayarak gösteren bir sitedir. Her motor çeşitli şekilde çalışmaktadır. Arama neticeleri amaçlı meta etiketler, sayfa içeriği, sayfa başlığı veya bunların çeşitli kombinasyonlarını asal alınabilmektedir. Arama motorları, içeriklerini "örümcek" (aşağıda tanımlanmıştır) programlar aracılığıyla elde etmektedirler. Bir Takım fenomen arama motorları Google, Alta Vista, Excite ve Lycos'tur. Google, Türkçe anahtar sözcük aramaları amaçlı favori ve en idealidir.

Rehber Siteler

Web sayfalarını birileri aracılığıyla sevk edilen girdileri asal alarak kategorize eden bir sitedir. Bunun iyi bir örneği Yahoo'dur. Bu vaziyette, gerçek web içeriğine hiçbir zaman erişilmez. Bir kimse bir anahtar sözcüğü aradığında, bu arama karşılığında belli bir sitenin adını ve izahını içeren bir siteler bilgi tabanına referans verilir. Tekrardan, bu site de başlık ve isimle kategorize edilir. Bilgilendirmeler ise tekrardan dışarıdan birisi aracılığıyla gönderilir.

Arama Motoru Örümceği

Web muhtevanını göstermek amaçlı arama motoru aracılığıyla kullanılan bir yazılımdır. Örümceklerin hepsi çeşitli şekilde çalışır, fakat hepsi bir sayfayla ilgili belli verileri yakalar. Bazıları mesela başlığı (title) ve içeriğin önce 500 karakterini yakalar. Bazıları başlığı ve "açıklama"(description) Meta Yaftanını yakalar. Bazıları yalnızca "anahtar sözcük" meta etiketlerini arar. Bazıları ise bütün bu yolların çeşitli bir kombinasyonunu kullanır.

Ziyaretçi Vurgusu

Bir belgeye bir internet sitesinden her ulaşımı gösteren bir bilgidir. Eğer birisi sizlere sitelerinde günde bir,000 ziyaretçi vurgusu aldıklarını söylerse, bu çok mühim değildir. Mesela, eğer sayfalarında 20 görüntü varsa, sayfalarına her erişildiğinde bu 21 ziyaretçi vurgusu oluşturur (her görüntü amaçlı bir ve HTML belgesi amaçlı de bir olmak üzere). Bu bilgiyi nasıl ele geçirdiklerini onlara sorduğunuzda, bu ifadeyle neyi kastettiklerine işaret eden daha iyi bir fikir edinirsiniz. Bu bilgi bizim amaçlarımız amaçlı genel olarak işe yaramaz. Belli bir grafiğin kaç defa kullanıldığı genelde mühim değildir.

Tekil Kullanıcı Ziyareti

Tek bir kullanıcının bir siteye her bağlanışıdır. Sitenin bütün sayfalarına bakabilir, fakat tekrardan de bu yalnızca tek bir kullanıcı ziyaretidir. Bu bizim amaçlı mühim bir bilgidir.

Sayfa Görüntüleme

Bir görüntüleyicinin belli bir sayfaya her bakışıdır. Bu bilgi ziyaretçi vurgusundan daha anlamlıdır.

Erişim Kayıtları (Sunucu Kayıtları)

Çoğu web sunucusu erişim kayıtları tutar. Bu kayıtlar, hangi sayfaların kaç defa görüntülendiğine, hangi sayfanın web kullanıcısını sizin sayfanıza yönlendirdiğine, kullanıcıların ne zaman geldiklerine ve varsa, hangi hatalarla karşılaşıldığına ilişkili olarak veriler içeren. ISS'nizden (Web Servis Sağlayıcısı) bu verileri sizin siteniz amaçlı hazırlamasını mutlaka isteyiniz. Çoğu kaliteli web ev sahipliği (web hosting) servisleri bir şekilde istatistiksel analizlerin tutulmasını sağlamaktadır.

ANALİTİK YAKLAŞIM

Bu kitabın içi arama motoru ile ilgili elmas parçalarıyla doludur. Fakat en kocaman elmas parçası bu bölümün içindedir. Başka bölümler fazladan web sayfalarınızdaki içeriklerin yönetimi hakkında çeşitli ipuçlarını ve kolaylıkları anlatmaktadır. Bu ipuçlarının hiçbirisi, onları nasıl uygulayacağınızı bilmediğiniz sürece bir anlam ifade etmemektedir.

Özellikle web sayfalarını sıralamak amaçlı belli bir arama motorunun kullandığı algoritmanın ne olduğunu anlamanız ve bilmeniz işin en mühim püf noktasıdır. Arama motorları görevlerini yaparken bir dizi kurallar veya komutlar dizisine göre hareket etmektedir. Takip edilen bu bir dizi kurallar veya komutlar dizisine arama motorlarının "algoritma"sı denmektedir.

Örneğin rastgele bir arama motoru web sayfalarını sıralama işleminde şu şekilde bir kuralı kullanıyor olabilir:

Sayfaları "başlık"etiketinde yer alan anahtar sözcüklerin sayfanın içerisinde geçen başka kelime sayısına oranına göre sıralayın. En iyisi %2-%3'tür.

Bunun anlamı şudur; Mesela sayfanızın başlık etiketinde "emlak" kelimesinin var olduğunu kabul edelim. Bu vaziyette arama motoru "emlak" kelimesinin web sayfanızda kaç kere kullanıldığını sayacaktır. ileri ki zamanlarda bu sayıyı sayfa içerisinde yer alan bütün kelime sayısına bölerek bir oran bulacaktır. Bu oran % 2 ise sayfanız arama motoru aracılığıyla en üst sırada gösterilecektir.

Bu örnek algoritmayı bilmeyen bir birey, sayfasında "ilgili kelimeyi ne kadar fazla kullanırsam o kadar iyi olur"diye düşünerek bu oranın % 30'a çıkmasına neden olmuş olabilir. Bu Şekilde bir web sayfasının, yukarıda anlatılan örnek algoritmaya sahip bir arama motorunun karşısında, en üst sıralamalarda olması şansı hiç yoktur.

Peki, her arama motorunun algoritması aynı mıdır? Yukarıda verilen örnek algoritma çok abartılı bir basitleştirmedir. Fakat kullanılan mantıklar bu türdendir. Karşılaşılan en kocaman sıkıntılar ise şunlardır:

bir. Arama motorlarının algoritmaları birbirleriyle aynı değildir ve arama motorları web sayfalarınızı hem sıralamaz.

2. Arama motorlarının algoritmaları da bizzat içerisinde değişkendir. Aynı arama motoru bu ay veya bugün içerisinde kullandığı bir algoritmayı yarın veya geliyor olacak ay değiştirebilir. Üstelik altını çizen çeşitli bir algoritmayı kullanıyor bile olabilir.

3. Arama motorları algoritmalarının ne olduğunu ve ne zaman hangi algoritmayı kullandıklarını yayınlamazlar.

İşin püf noktası belli bir arama motorunun rastgele bir zamanda hangi algoritmayı kullandığının bulunmasıdır. Bunu uygulamak basit değil çalışmalar ve saatlerce devam eden analizler gerektirir.

Bu aşama genel olarak, belli aramaların neticelerine bakıp amaçlanan anahtar sözcüğün ağırlığının ve konumunun ne olduğunun incelenmesini ve çözümleme edilmesini içermektedir. Mesela arama motorunun üst sıralarda listelediği mevcut sayfaların bilgisayara indirilmesi, geçersiz sayfaların atılması (bir takım sayfalar motoru onları listeye aldığından sonra değişmiş olabilir ve çözümleme amaçlı geçersizdir), belli anahtar sözcük örneklerinin sayılması ve yerlerinin not alınması çok uzun zaman alır.

Neyse ki, bu zamanı kısaltacak "Anahtar Sözcük Yoğunluk Analizcisi (Keyword Density Analyzer)"adı verilen programlar vardır. Bu tip yazılımlara erişmek amaçlı "Google" arama motoruna gidip tırnak içerisinde "keyword density analyzer" ifadesini aramanız yeterlidir.

Yüksek bir sıralamaya yerleşmek amaçlı mutlaka "Anahtar Sözcük Yoğunluk Analizcisi"gibi bir programı kullanarak neticeleri çözümleme etmek zorunda değilsiniz. Bazılarınız bu kitabın başka bölümlerinde verilen ipuçlarını plansız şekilde kullanarak da şanslı olabilirler. Fakat sonuç yalnızca bir şanstan ibarettir. Tutarlı ve sistematik sonuçlar cihazı amaçlı gidilecek tek gerçek yol analizdir.

ANAHTAR KELİMELERİN SEÇİLMESİ




ANAHTAR KELİMELERİN SEÇİLMESİ

Arama motorları yönetimindeki önümüzdeki adım anahtar sözcük seçimidir. Anahtar sözcükler hem konu hakkında olmalı aynı zamanda çok sık kullanılmalıdır.

İlgili derken şunu kastediyorum; Eğer "restoranlar"la ilgili bir web siteniz varsa ve web siteniz Google'da "bilgisayar" kelimesiyle yapılmış bulunan bir aramada önce sırada gösteriliyorsa, bundan önce olarak belki belli bir süre ziyaretçi kazanabilirsiniz. Nedeni Ise insanlar sitenizin önce "bilgisayar" hakkında olduğunu düşünerek web sitenizi ziyaret ederler. Fakat sitenize geldiklerinde sitenizin bilgisayarla ilgili olmadığını ve restoranlarla ilgili bir site olduğunu anlayarak çekip giderler. Sitenize bu tip ilgisiz kişilerin önce gelip, sonra da çekip gitmesine rağmen web sitenizin sayacı çok yüksek bir rakam gösterebilir. Peki sizce bu sayacın gösterdiği sayının yüksekliği mühim midir? Kesinlikle hayır. Bu tip ziyaretlerin hiçbiri sizin işinize yaramayacaktır.

"Bilgisayar" kelimesi esasında çok sık olarak aranır. Fakat restoranlarla ilgisi tartışılır.

Bir ürün satmaya veya belli ilgi gruplarını sitenize çekmeye çalışıyor olabilirsiniz. Esasen amaç de bu şekilde olmalıdır. Restoran işinde bulunan bir sitenin "bilgisayar" kelimesini arayan kişileri web sayfasına çekmesinin hiçbir manası yoktur. Eğer restoran işindeyseniz ve yiyecek servisi yapıyorsanız, bu ziyaretçilerden rastgele birisinin o anda ürünlerinizle ilgileneceğinden ciddi anlamda şüphe ederim.

Eğer yalnızca ziyaret olsun diye ziyaret istiyorsanız (mesela, sitenizde reklam görüntüleri satmayı hedefliyor olabilirsiniz), bu ziyaretçi vurgularının nereden geldiği fark etmez diye düşünüyor olabilirsiniz. Eğer amacınız yalnızca ziyaret trafiğinizi artırmaksa, o zaman kitabın "Hangi Anahtar Sözcükler Önemli" başlıklı bölümüne bakınız. Tekrardan de, sitenizle ilgili olmayan anahtar sözcükler amaçlı trafik yaratmaya çalışmak genel olarak kabul edilemez. Yakalanmanız halinde arama motorlarının sitenize ambargo koymaları riski bir tarafa, bu kesinlikle "uygunsuz" bir durumdur. Arama motorları kişilerin aradıkları şeyleri bulmalarına destekçi olmak amaçlı vardır. Eğer insanlar arama motorlarının bu niteliğini bozmaya çalışırsa, bu deneyim her biri amaçlı bir kabus olur.

Eğer web sitenizle ilgili ziyaretler istiyorsanız (ki umarım öyledir), anahtar kelime seçiminde çok dikkatli olmanız gerekir. İlgili ziyaretler satış amaçlı ve tekrarlı ziyaretler amaçlı daha çok şans demektir.

Bu bölümde sizlere ilgili anahtar sözcüklerin nasıl seçileceğini göstermeye çalışacağım. İlerideki bölümlerde de bu kelimelerin nasıl uygulanacağını anlatmaya çalışacağım. Bu şu anda sizlere bir anlam ifade etmeyebilir, fakat sonra ilerledikçe konular daha açık ve anlaşılır bir hale gelecektir.

Örneğin "diyetler" ve "diyet ürünleri" hakkında bir siteyi ele alalım. Site sahibi avantaj sağlama düşüncesiyle oluşturduğu anahtar sözcük listesini "diyet" veya "diyetler" teriminin 100 kere tekrarlanması şeklinde oluşturabilir. Peki bu mantıklı mıdır? Esasında bu şekilde bir yaklaşımda ansızın çok hata ansızın yapılmaktadır ve bununla birlikte anahtar kelimeler gücünün bütün avantajları kullanılmamaktadır. (Fazla tekrarın çoğu arama motoru aracılığıyla "spam"a eşit bir davranış olarak kabul edildiğini söylemeye bile gerek yok.) İşte bu şekilde bir site sahibinin ihmal ettiği bir takım kurallar:

İngilizce İçerikler İçin Çoğul Kullanmalısınız

Eğer anahtar sözcüklerinizi çoğul hale getirirseniz, hem tekil aynı zamanda çoğul sözcüğü arayanlar sizin sitenizi bulacaktır. Bu vaziyette site sahibinin anahtar kelime olarak yalnızca İngilizce "diets" yazması yeterlidir.

Türkçe İçerikler İçin Hem Tekil Aynı Zamanda Çoğul Haller Kullanmalısınız

Eğer Türkçe sözcüklerinizi çoğul hale getirirseniz, tekil sözcükleri arayanlar sitenizi bulamazlar. Türkçe içeriklerde anahtar sözcükler olarak hem "diyet", aynı zamanda "diyetler" yazılmalıdır.

Sözcükleri Çeşitlendirmelisiniz

Tek bir sözcük sitenize yalnızca ansızın çok kişiyi getirecektir. Herkesin sizin gibi düşünmediğini gözden kaçırmamalısınız. Diyetle ilgili bulunan sitenizi veya ürününüzü bulmasını dilediğiniz bir birey gibi düşünmeye çalışın. Mesela diyetle ilgili bulunan bu örnekte "zayıflama", "aşırı kilolar", "şişmanlık", "rejim", "fitness", "sport centers", "spor merkezleri", "güzellik", vb. gibi sözcükler kullanabilirsiniz.

Aşırı Tekrardan Kaçınmalısınız

Bazı arama motorları sözcükleri çok fazla tekrarlayan siteleri elemeye başlamaktadır. Ben sözcükleri yaklaşık 2 veya 5 defa tekrarlayıp orada bırakırım. Çoğu site şu anda bunu kabul etmektedir. Bununla Birlikte arama motorlarının sözcüklerle ilgili politika değişikliklerini de takip etmelisiniz.

Değişen Biçimler Kullanmalısınız

Herkes burada gördüğünüz şekilde "diyetler" kelimesini gerçek olarak yazmayacaktır. Gerçek veya yanlış, "diet", "diyyet", "rejim" veya "recim" yazacak çok birey vardır. Sizlere aptalca görünebilir, fakat başkası amaçlı bu kelimeler çok anlamlı olabilir. Eğer "Zeka Testleri" öneriyorsanız ne olacak? Hem "I.Q. Testleri" aynı zamanda "IQ Testleri" kullanabilecek kadar akıllı davranmalısınız.

Güçlü Kombinasyonlar Kullanmalısınız

Bu bir bakıma tasarrufla alakalıdır. Bir Takım siteler bir anahtar sözcük listesinin (meta etiketlerde) yalnızca önce 250 karakteri civarına bakarlar. Yeri daha etkin kullanmak amaçlı iki kombinasyonu birleştirebilirsiniz. Mesela, eğer mevzubahis site sağlık ürünleri de sunuyorsa, bunu da listesine dahil olmak üzere etmesi gerekir. "Diyet ürünleri" ve "sağlık ürünleri"yazmak mahaline, bu ikisini birleştirip yalnızca "sağlık ve rejim ürünleri"diyebilirler. Bu şekilde, her iki anahtar sözcük kombinasyonunu arayan bireyler daha az yer kullanarak sayfayı açabilirler. Bu, farklı anahtar sözcükler amaçlı de belli bir süre daha yer elde etmek demektir.

Sözcük Grupları Kullanmalısınız

Kısa zaman önce kocaman arama motorlarından birisi aracılığıyla yapılmış bulunan bir araştırmada, yapılmış bulunan bütün aramaların %70'den fazlasında tek sözcük mahaline sözcük grupları kullanıldığı ortaya çıkmıştır.

Sayfa Başına Dört Anahtar Sözcük veya Sözcük Grubundan Fazlasını Amaçlamayın

Eğer daha fazlasını amaçlamaya kalkarsanız, sayfanız mevzubahis bütün sözcüklerle ilgisini kaybedecektir. Her arama motoru sayfanızın yalnızca belli bir bölümüne bakar. Bu yeri boşa harcamayın! Sitenizde ne kadar fazla sayfa varsa, o kadar çok anahtar sözcük amaçlayabilirsiniz…

Şimdi belli bir süre zaman ayırıp, sitenizle ilgili anahtar sözcükleri yazın. Bir liste oluşturduktan sonra kendinize şu suali sorun: "Benim sitemden yararlanacak bir birey neyi nasıl arayacaktır?"Sonra neticeleri ekleyin.

Listenizi arkadaşlarınıza ve meslektaşlarınıza gösterin. Ekleyecek bir şeyleri olup olmadığını sıkıntı.

İnsanlara listenizi göstermeden sorunuzu sorarak farklı bir test yapılabilirsiniz. Olabildiğince fazla kişiye sıkıntı. Listeleri karşılaştırın. En fazla çıkan sözcük grupları veya sözcükler, kocaman ihtimalle arama motorlarındaki en "sık kullanılan"sözcükler olacaktır.

Belirtilen çalışmayı yapan bir emlakçının bizzat sitesiyle ilgili hazırladığı anahtar kelimelerin listesi aşağıda örneğin verilmiştir;

Bir Emlakçı Sitesi İçin Seçilmiş Anahtar Sözcükler:

satılık, satılıklar, kiralık, kiralıklar, emlak, emlaklar, ev, evler, konut, konutlar, apartman, apartmanlar, boş, bina, binalar, işyeri, işyerleri, depo, depolar, fabrika, fabrikalar, arsa, arsalar, gayrimenkul, gayrimenkuller, tarla, tarlalar, imarlı, imarsız, tapu, işleri, vergi, vergisi, vergileri, emlakçı, emlakçılar, çalışma süresini tamamlamış başka bir deyişle emekli, emeklilik, dinlenme yeri, tatil, yatırım, yatırımlar, göl, kenarı, çamlık, orman, ağaçlık, yeşillik, kamp, yeri, su, elektrik, doğal gaz, manzaralı, bağımsız, dubleks, dublex, bağımsız, kooperatif, müteahit, mütahit, müteahitler, mütahitler, müşterek, yarı, yarıya, sahibi, sahibinden, kımetli, değerli, açık, geniş, lüks, lüx, balık, avlama, avcılık, temiz, hava, vadi, otoyol, yeraltı maden, şelale, yeraltı suyu, kaynak, mermer, granit, fayans, jakuzi, jakuzili, garaj, kapalı, garajlı, açık, güvenlik, site, siteler. 

META ETİKETLER

Bir bir önceki bölümde oluşturduğunuz anahtar kelimeler listesinin önce kullanımı "Meta Etiketler" kanalıyla işin içerisine girmektedir.

Meta Etiketler arama motorlarının yönetilmesini sağlayan en mühim temellerden birisidir. Bir Takım arama motorları Meta Etiketleri web muhtevasının indeksini oluşturmak amaçlı kullanmakta ve bu bölüme sayfanın gerçek içeriğinden daha çok ağırlık vermektedir.

Mesela, eğer sayfanızdaki metinin önce satırında "Bireysel Gelişim"yazarken, "açıklama"Meta Etiketinde "E-Kitap Merkezi" kullanılmakta ise, bir takım arama motorları bu sayfanın fazladan "E-Kitap Merkezi" hakkında olduğunu, bir "Bireysel Gelişim"sayfası olmadığını düşünürler.

Başlıca Meta Etiketler:

Arama motorlarının tanıdığı başlıca iki Meta Etiket vardır. Bunlar "description"